Cytuj:
Nie trzeba być doskonałym, aby być dobrym,
Ponownie różnica językowa.
=======
I WIEK - BIBLIA
=======
Marek 10
Jezus mu rzekł:
«Czemu nazywasz Mnie DOBRYM?
NIKT nie jest DOBRY,
TYLKO sam Bóg.
"Dobry = Doskonały"
"Zły = NieDoskonały"
=======
XXI WIEK - JĘZYK POLSKI
=======
Do XXI wieku słowo "dobry"
z-de-Value-owano.
"Przedefiniowano".
Kiedy to nastąpiło, nie wiem.
(to nie jedyne słowo)
Ludzie mogą wyrażać słowem "Dobry" różne rzeczy, np.
1) nie łamiący kodeksu karnego
2) spełniające swoją funkcję w minimalnym stopniu
3) spełniający swoją funkcję w przeciętnym stopniu
3) "byle jakie, ale działa"
4) "mnie wystarczy"
5) "norma-lny"(średnia, mediana, modalna)
6) "miły, nie czepia się"
7) itd.
dobre
1. coś moralnego
książk.
to, co jest
zgodne z zasadami
1) moralności,
2) etyki i
3) religii
Zbiory zdań opisujące te zasady w różnych światopoglądach mogą być różne i sprzeczne między sobą.
dobry I
1. pracownik
taki, jaki powinien być
lub jakiego można by oczekiwać
i dlatego
oceniany przez mówiącegopozytywnie
Izajasz 5
20 Biada tym, którzy
zło nazywają dobrem,
a dobro złem,
którzy zamieniają
ciemności na światło,
a światło na ciemności,
którzy przemieniają
gorycz na słodycz,
a słodycz na gorycz!
dobry I
3.a człowiek
taki, który jest
życzliwy dla innych,
postępuje uczciwie i
sprawiedliwieZnowu problem m.in. może być z ustaleniem
co jest "sprawiedliwe" ("po równo").
Kryteria mogą być różne, np.:
1) równo wg zasług
2) równo wg potrzeb
3) równo na piśmie
4) "oko za oko, ząb za ząb"
Kto ma ustalać czym "równość" jest?
Jakie mierniki, kryteria?
Demo-kraty-cznie?
dobry I
5. okres
taki, w którym
PRZEWAŻAJĄ elementy
dla kogoś korzystne
51% "nieźle" + 49% Piekła
spełnia tą defincję?
Mamy też:
Dla wszystkich szkół
podstawowych,
ponadpodstawowych i
szkół ponadgimnazjalnych
dla oceniania
rocznego, semestralnego i końcowego,
skala ocen jest następująca:
stopień nie-do-sta-teczny – 1.
stopień dopuszcza-jący – 2.
stopień do-sta-teczny – 3.
stopień dobry – 4. <---- "Dobry wg Minsterstwa Edukacji Narodowej"
stopień bardzo dobry – 5.
stopień cel-ujący – 6.
stopień doskonały - 7 <---- "Dobry wg Biblii"
Czyli kolejne nieporozumienia językowe
systemowo utrwalone?
Cytuj:
a samo istnienie nie determinuje bycia dobrym.
Czy ktoś kto istnieje, jest obecnie "zły" i
ma potencjał do bycia "doskonałym", jest:
1) dobry
2) zły
3) dobro-zły
?
Cytuj:
Cytuj:
Więc patrzysz na skutki (widzialne), nie przyczyny (myśli?)?
A co jeżeli ktoś zrobi coś złego nieumyślnie?
To jeden z edge casów o których wspomniałem.
Te sprawy nie są 0/1.
Katechizm Kościoła Katolickiego
1857 Aby grzech był śmiertelny,
są konieczne jednocześnie trzy warunki:
"Grzechem śmiertelnym jest ten, który:
1) dotyczy materii poważnej
2) został popełniony z pełną świadomością i
3) całkowitą zgodą".
1859 Grzech śmiertelny wymaga
1) pełnego poznania i
2) całkowitej zgody.
Zakłada
1) wiedzę o grzesznym charakterze czynu,
2) o jego sprzeczności z prawem Bożym.
Zakłada także:
3) zgodę na tyle dobrowolną, by stanowił on wybór osobisty.
Ignorancja zawiniona i
zatwardziałość serca
NIE POMNIEJSZAJĄ,
LECZ ZWIĘKSZAJĄ
dobrowolny charakter grzechu.1860 Ignorancja niedobrowolna
może zmniejszyć winę,
a nawet uwolnić od ciężkiej winy.
Nikt jednak nie powinien lekceważyć zasad prawa moralnego, które są wypisane
w sumieniu każdego człowieka.
1) Impulsy wrażliwości,
2) uczucia
mogą również
zmniejszyć dobrowolny i
wolny charakter winy,
podobnie jak
3) naciski zewnętrzne czy
4) zaburzenia patologiczne.
Grzech popełniony ze złości, w wyniku świadomego wyboru zła jest najcięższy.
Jak ustalić czy jest:
1) pełne poznanie
2) całkowita zgoda
3) ignorancja zawiniona czy niezawiniona
4) itd.
Cytuj:
Cytuj:
Co z "cierpieniem bycia karanym przez Prawo"?
Czy wszystkie służby pilnujące Prawa są złe, bo zadają cierpienia? Jak ocenić które kary Prawne są zbędne?
Nie są złe. Ciężko jest oceniać co jest zbędne, a co nie w tym kontekście.
Tak, ciężko ocenić.
Jakby sprawa dla Boga Wszechwiedzącego.
Czy celem prawa państwowego jest aby:
1) "wszyscy ludzie byli Doskonali i Szczęśliwi"
2) "dali radę się w miarę znosić nawzajem
w ramach jednego państwa czy struktury"?
Łukasz 9
Na to Jezus rzekł:
«O plemię niewierne i przewrotne!
Jak długo jeszcze będę u was i
będę was znosił?
Czy celem prawa Bożego jest aby:
1) "wszyscy ludzie byli Doskonali i Szczęśliwi"
2) "dali radę się w miarę znosić nawzajem
w ramach jednego państwa czy struktury"?
Jak sobie prawo państwowe radzi:
1) w ramach jednego państwa?
2) w przypadku spraw międzynarodowych?
Które prawo raczej będzie bardziej wymagające:
1) prawo karne
2) prawo Boskie
?
Które państwo/organizacja świata ma najlepsze Prawo?
Pytania retoryczne:
Czy uważasz, że coś co nie jest karane powinno być?
Czy uważasz, że coś co jest karane nie powinno być?
Czy uważasz, że za coś kary powinny być poważniejsze, mniej poważne?
Ciężko ocenić?
Kto ma do tego predyspozycje by to określać?
Co jak się ludzie nie zgadzają?
(np. 50% za / 50% przeciw)
Marek 3
Jeśli jakieś królestwo
wewnętrznie jest skłócone,
takie królestwo
nie może się ostać.
I jeśli dom
wewnętrznie jest skłócony,
to taki dom
nie będzie mógł się ostać.
Cytuj:
Bóg, czy też Pierwsza przyczyna mogła mieć moc jedynie stworzenia świata. Mogło to spowodować, że sama przestała istnieć.
Możliwe, że Bóg poświęcił swoje istnienie, aby świat mógł zacząć istnieć i dać potencjał istnienia innych rzeczy.
Może przesuniesz się trochę
z "możliwości"
na "sensowność"?
Jesteś zwolennikiem:
SA - Stworzenia Autodestrukcyjnego?
A nie:
SpK - Stworzenia przez Kopiowanie?
Teraz mamy pewien problem: czas.
Jeżeli czas jest ciągły, to jak "świat przesuwa się do 'następnej chwili czasu' "?
Jeżeli takiego nie da się określić, gdy czas jest "gęsty"?
Model:
Mamy chwilę czasu 0.
"Następną chwilą czasu" jest 1.
Ale mamy też:
1/2
1/4
1/8
1/16
1/32
I tak do nieskończoności.
Która chwila jest "następna po zero"?
"Następna chwila czasu NIE ISTNIEJE."
Jak świat pozbawiony Boga,
daje radę "zmieniać czas na następny"?
Dodatek:
"Jeżeli standardem świata jest aby
się samounicestwiać w procesie tworzenia,
dlaczego "człowiek, który nadał samolotowi moc latania" nie zniknął?"
Dlaczego po zrobieniu pierwszej gry nie zniknąłeś?
Która część "natury" ("świata materialnego")
wskazuje na to, że:
"Twórca znika natychmiast po zakończeniu stworzenia."?
Pytanie też może kluczowe:
Dlaczego Stwórca
mając świadomość, że
stworzenie go unicestwi,
miałby je w ogóle tworzyć?Cytuj:
To, że Bóg był przyczyną świata nie oznacza, że jest wszechmogący, ani, że ciągle istnieje.
Może warto zdefiniować słowo:
"Wszystko".
Moze warto zdefiniować też czym jest:
"To czego Pierwsza Przyczyna nie może."
I dlaczego "Istnienie Wszystkiego" miałoby czegoś nie móc?
Cytuj:
Smutek tego boga może nie wynikać ze zła.
Może być to jego cecha.
Zdefiniuj "smutek".
Cytuj:
cierpienie zwiększa jego zadowolenie
Co miałoby być przyczyną, że Pierwszej Przyczynie, cierpienie zwiększałoby zadowolenie?
Cytuj:
Robią rzeczy, bo coś im się zachciewa. Więc taki bóg, który lubi cierpienie robiłby to tylko ze swojej zachcianki.
Co jest przyczyną tych zachcianek?
Cytuj:
Moje ciało kiedyś rozłoży się, i powstaną z niego robaczki. To nie oznacza, że jestem robaczkami.
Znowu potoczne myślenie?
Prędzej:
"Nie powstaną robaczki.
Robaczki już są.
Nieistniejący robaczek nie może jeść atomów.
Jak go nie ma, to nie je.
Jak jest, to nie powstanie."
"Ciało nie 'rozkłada SIĘ',
tylko jest rozkładane przez coś."
Masz jakiś PRZEMYŚLANY NIEPOTOCZNY
przykład "Tworzenia Autodestrukcyjnego"?
Cytuj:
Chodzi Ci o taki brak wiary, jak u mnie, że nie wierzyłeś, że Bóg istnieje? Wtedy prośba nie miałaby sensu, więc musi chodzić Ci o coś innego. Możesz rozwinąć?
Jest to rozwinięte w Księdze o Wierze, do której dałem Tobie linka. Oraz w Księdze o Łasce. Tam masz bardzo dużo informacji.
Dla ułatwienia:
©©©©
KSIĘGA WIARY
https://zwola-old.karmelicibosi.pl/p/z/ ... mma_15.pdfZAGADNIENIE 1 O WIERZE
ZAGADNIENIE 2 O AKCIE WIARY
ZAGADNIENIE 3 O ZEWNĘTRZNYM AKCIE WIARY
ZAGADNIENIE 4 O CNOCIE WIARY SAMEJ W SOBIE
ZAGADNIENIE 5 O POSIADACZACH WIARY
ZAGADNIENIE 6 O SPRAWCZEJ PRZYCZYNIE WIARY
ZAGADNIENIE 7 O SKUTKACH WIARY
ZAGADNIENIE 8 O DARZE POJĘTNOŚCI
ZAGADNIENIE 9 O DARZE WIEDZY
ZAGADNIENIE 10 O NIEWIERZE W OGÓLNOŚCI
(...)
ZAGADNIENIE 14 O BLUŹNIERSTWIE PRZECIW DUCHOWI ŚWIĘTEMU
(...)
&&&&&&&
KSIĘGA ŁASKI
https://zwola-old.karmelicibosi.pl/p/z/ ... mma_14.pdfZAGADNIENIE 109 ŁASKA
ZAGADNIENIE 110 ISTOTA ŁASKI BOŻEJ
ZAGADNIENIE 111 PODZIAŁ ŁASKI
ZAGADNIENIE 112 PRZYCZYNA ŁASKI
ZAGADNIENIE 113 SKUTKI ŁASKI
ZAGADNIENIE 114 ZASŁUGA
®®®®
Cytuj:
Niestety w swoim otoczenie nie mam osób, które są wierzące i które chcą rozmawiać o wierze. Faktem jest też, że nie pytam każdego o to w co wierzy i czy chce o tym pogadać.
Może czas zacząć pytać innych.
Dlaczego tego nie robisz?
Masz też tutaj wiele osób,
których może warto nie lekceważyć
i dopytywać się ich.
Założyć nowy temat.
Jeżeli pozbawisz swój język określeń i sposobów mówienia próbujących np. ośmieszyć to w co Wierzą, może też będą chętniej rozmawiać?
Cytuj:
Co masz na myśli?
Tzn w jaki sposób uważasz, że ich lekceważę?
Np. jw.
Mogę też trochę podpowiedzieć ogólnie:
©©©©
Tomasz z Akwinu.
Wszystkie przyczyny gniewu
dadzą się sprowadzić
do lekceważenia.
W którym można wyróżnić
trzy rodzaje:
1) pogardę,
2) opór, czyli przeszkodę w spełnieniu woli, oraz
3) zniewagę.
Wszystkie więc bodźce gniewu można sprowadzić do tych trzech czynników, a to dla dwóch powodów...
Ktoś może zrobić komuś szkodę w trojaki sposób:
1) pod wpływem nieznajomości,
2) wskutek uczucia oraz
3) z wyboru.
Najbardziej niesprawiedliwe postępowanie jest wtedy, gdy pochodzi z wyboru...
Lekceważenie
sprzeciwia się
godności człowieka.
Lekceważy się to,
co się uważa za nic nie warte,
jak zauważył Filozof.
We wszystkich dobrach naszych
szukamy uznania naszej godności.
Dlatego wszelka wyrządzona nam szkoda,
uwłaczająca naszej godności,
wydaje się nam pochodzić z lekceważenia.
Krzywda wyrządzona
nie z lekceważenia,
ale wskutek innej przyczyny,
jest mniej niesprawiedliwa.
Otóż samo
tylko lekceważenie lub pogarda
zwiększa gniew i
dlatego z natury swej
jest bodźcem gniewu.
Chociaż zwierzęta
nie pożądają honoru jako, honoru,
niemniej z natury
pragną pewnego znaczenia
i gniewają się na to,
co to znaczenie pomniejsza.
Zapomnienie jest oczywistym znakiem lekceważenia.
To bowiem, co bardzo cenimy,
bardziej mamy w pamięci.
Tak samo z lekceważenia pochodzi, gdy:
1) Ktoś nie waha się zmartwić kogoś mówieniem o przykrych dla niego sprawach.
2) Kto zaś w nieszczęściu drugiego daje znaki wesela, nie dba o jego dobro lub zło.
3) Podobnie gdy ktoś przeszkadza komuś w osiągnięciu jego planów nie dla jakiejś własnej korzyści, daje dowód, że nie dba o jego przyjaźń.
Wszystkie tego rodzaju rzeczy, jako oznaki pogardy, wzbudzają gniew.
Otóż wiadomo, że im bardziej ktoś jest ważny, tym bardziej niesprawiedliwe jest lekceważenie go w tym, w czym jest ważny: Dlatego ci, którzy zajmują jakieś ważne stanowisko najbardziej się gniewają, jeśli się ich lekceważy, np. bogacze gniewają się, gdy lekceważy się ich majątek, mówcy, gdy lekko traktuje się ich wymowę itp.
Tylko to pobudza do gniewu, co wyrządza szkodę, która kogoś martwi. Brak zaś najbardziej martwi, gdyż ludzie, którzy cierpią na brak czegoś, łatwiej ulegają szkodzie. Dlatego ludzie chorzy lub doznający innych braków, łatwiej gniewają się, gdyż łatwiej doznają zmartwień.
Kiedy jednak małość lub niedomaganie zmniejsza niezasłużone lekceważenie, wówczas nie zwiększa, ale zmniejsza gniew. Dlatego ci, którzy żałują, że wyrządzili krzywdę i przyznają się, że źle zrobili, korzą się i proszą o przebaczenie, łagodzą gniew, zgodnie z słowami Pisma św. (Przyp 15, 1): „Odpowiedź łagodna uśmierza gniew”, gdyż tego rodzaju ludzie nie wydają się lekceważyć owego człowieka, przed którym się korzą, ale raczej wysoko go cenić.
Lekceważenie ze strony przyjaciół wydaje się bardziej niezasłużone, i dlatego bardziej gniewamy się na nich, gdy nas lekceważą szkodząc nam lub nie pomagając
Q. 47, 2. Cały niniejszy artykuł, a szczególnie rozwiązanie trzeciej trudności
jest bardzo ważny dla ascetyki pedagogiki. Wskazuje bowiem jak wielką krzywdą dla każdego człowieka jest wszelkie lekceważenie go.
Dzieci są równie wrażliwe na dowody lekceważenia ich jak i dorośli, zwłaszcza w okresie pokwitania, gdy lepiej potrafią sobie uświadomić to lekceważenie, za które odpłacają wybuchami gniewu, ciągłym rozdrażnieniem lub wyczynami chuligańskimi.
Rodzice, przyzwyczajeni traktować swe dorastające dzieci tak samo jak traktowali je przed dwoma lub trzema laty, choć w ciągu tych lat podrostek z dziecka przetworzył się w młodzieńca, postępowaniem swym często jeszcze bardziej potęgują to rozdrażnienie, a czasem bezwiednie stają się przyczyną zerwania tej serdecznej więzi przyjaźni, jaka dotąd łączyła ich z dziećmi i utraty ich zaufania.
My zaś tłumaczymy przez „ważność” gdyż wyraz ten zdaje się nam najbardziej odpowiadać treści znaczeniowej wyrazu „excellentia” w naszym artykule, tak dobitnie podkreślającym wrażliwość każdego w tym, w czym się czuje ważnym, gdyż każdy, nawet dziecko, jest w czymś ważnym. Zlekceważenie tej ważności wywołuje gniew i oburzenie, a czasem chuligańskie wyczyny.
®®®®
Cytuj:
Brak zła nie oznacza brak wolnej woli. Brak możliwości czynienia zła, nie sprawiałby, że nie będziesz miał wolnej woli. W taki sam sposób to, że nie możesz się teleportować, czy latać jej nie ogranicza.
Zdefiniuj
1) "wolną wolę"
2) "zło"
Cytuj:
To, jak to jest napisane w Biblii jasno sugeruje, że Bóg wykonał akcję zatwardzania serca, a nie odebrania łaski.
Czym to się różni?
Wskaż cytat.
Cytuj:
Widać jestem mądrzejszy od Boga, który opisany jest w Biblii z cechami, które przypisują mu katolicy.
Albo tak się Tobie wydaje, bo jeszcze wielu rzeczy nie rozumiesz.
Żeby określić jakość działania (środków do celu).
Warto by najpierw określić CEL OSTATECZNY działania.
"Jaki jest CEL OSTATECZNY Boga?"
Jak można by go lepiej osiągnąć?
Cytuj:
Musiałby się na początek ujawnić tak, abym mógł się przekonać.
Jan 20
11 Maria Magdalena natomiast stała przed grobem płacząc. A kiedy [tak] płakała, nachyliła się do grobu i ujrzała dwóch aniołów w bieli, siedzących tam, gdzie leżało ciało Jezusa - jednego w miejscu głowy, drugiego w miejscu nóg.
I rzekli do niej: «Niewiasto, czemu płaczesz?» Odpowiedziała im: «Zabrano Pana mego i nie wiem, gdzie Go położono».
Gdy to powiedziała, odwróciła się i ujrzała stojącego Jezusa, ale nie wiedziała, że to Jezus.
Rzekł do niej Jezus: «Niewiasto, czemu płaczesz? Kogo szukasz?»
Ona zaś sądząc, że to jest ogrodnik, powiedziała do Niego:
«Panie, jeśli ty Go przeniosłeś, powiedz mi, gdzie Go położyłeś, a ja Go wezmę».
Jezus rzekł do niej: «Mario!» A ona obróciwszy się powiedziała do Niego po hebrajsku: «Rabbuni», to znaczy: Nauczycielu!
Cytuj:
Potem musiałby zawsze mówić prawdę.
Jak to stwierdzisz, że mówi prawdę?
Jan 8
A ponieważ Ja mówię prawdę, dlatego Mi nie wierzycie.
Cytuj:
Potem myśmy porozmawiali o tym, co jest dla mnie dobre.
Rodzaju 2
Pan Bóg wziął zatem człowieka i umieścił go w ogrodzie Eden, aby uprawiał go i doglądał.
A przy tym Pan Bóg dał człowiekowi taki rozkaz:
«Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać według upodobania; ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz».
Rodzaju 3
A wąż był bardziej przebiegły niż wszystkie zwierzęta lądowe, które Pan Bóg stworzył. On to rzekł do niewiasty:
«Czy rzeczywiście Bóg powiedział: Nie jedzcie owoców ze wszystkich drzew tego ogrodu?»
Niewiasta odpowiedziała wężowi:
«Owoce z drzew tego ogrodu jeść możemy, tylko o owocach z drzewa, które jest w środku ogrodu, Bóg powiedział: Nie wolno wam jeść z niego, a nawet go dotykać, abyście nie pomarli».
Wtedy rzekł wąż do niewiasty:
«Na pewno nie umrzecie! Ale wie Bóg, że gdy spożyjecie owoc z tego drzewa, otworzą się wam oczy i tak jak Bóg będziecie znali dobro i zło».
Wtedy niewiasta spostrzegła, że drzewo to ma owoce dobre do jedzenia, że jest ono rozkoszą dla oczu i że owoce tego drzewa nadają się do zdobycia wiedzy. Zerwała zatem z niego owoc, skosztowała i dała swemu mężowi, który był z nią: a on zjadł.
Cytuj:
Nie wiem, jak mógłby mi pokazać, że może wszystko.
No może według podejścia EMPIRYCZNEGO, "metodą naukową" powinien pokazać WSZYSTKO?
Rzymian 9
Albowiem mówi Pismo do FARAONA:
Po to właśnie cię wzbudziłem, aby
okazać na tobie moją potęgę i
żeby rozsławiło się moje imię po całej ziemi.
A zatem komu chce, okazuje miłosierdzie, a kogo chce, czyni zatwardziałym.
Powiesz mi na to: Dlaczego więc Bóg czyni jeszcze wyrzuty? Któż bowiem woli Jego może się sprzeciwić? Człowiecze! Kimże ty jesteś, byś mógł się spierać z Bogiem? Czyż może naczynie gliniane zapytać tego, kto je ulepił: «Dlaczego mnie takim uczyniłeś?».
Czyż garncarz nie ma mocy nad gliną i nie może z tej samej zaprawy zrobić jednego naczynia ozdobnego, drugiego zaś na użytek niezaszczytny?
Jeżeli więc Bóg,
chcąc okazać swój gniew i
dać poznać swoją potęgę,
znosił z wielką cierpliwością naczynia [zasługujące] na gniew, gotowe na zagładę, i żeby dać poznać bogactwo swojej chwały względem naczyń [objętych] zmiłowaniem, które już wprzód przygotował ku chwale, względem nas, których powołał nie tylko spośród Żydów, ale i spośród pogan...?
Cytuj:
Ale skoro może wszystko, to mógłby to zrobić i nie ma znaczenia, że ja nie wiem jak.
Łaską Boskiej Wiary?
A tą trzeba przyjąć?
Znasz inną metodę by zaufać Bogu
niż Jego własne Słowo?
P.S.
Żeby ktoś przyjął treść Książki/zdań_pisanych, to najpierw ktoś musi powiedzieć tej osobie Słownie, że ma ją przyjąć?