Kiedy zapada decyzja o życiu wiecznym?
Z jednej strony.
KKK 393 Nieodwołalny charakter wyboru dokonanego przez aniołów, a nie brak nieskończonego miłosierdzia Bożego sprawia, że ich grzech nie może być przebaczony. „Nie ma dla nich skruchy po upadku, jak nie ma skruchy dla ludzi po śmierci” (Św. Jan Damasceński, De fide orthodoxa, II, 4: PG 94, 877 C).
Z aniołami rozumiem.
a z człowiekiem?
Co oznacza " jak nie ma skruchy dla ludzi po śmierci"?
1. Wygląda na to, że póki żyjesz masz czas na skruchę. Umrzesz twój czas się skończył. Czyli taki jaki będziesz w chwili śmierci takim będziesz na wieczność.
2. Wychodzi na to, że cała życie jest odpowiedzią Bogu na temat życia wiecznego, a nie decyzja po śmierci zbawienie czy sprawiedliwość. (Niebo, Czyściec, Piekło)
Całe życie jest decyzją w momencie śmierci, potem sąd szczegółowy, następnie życie wieczne.
Jest tu pewien problem.
Z tych tekstów wynika z kolei, że decyzja człowieka po śmierci pada na sądzie szczegółowym albo miłosierdzie (skrucha) albo sprawiedliwość i to wpływ na życie wieczne.
Ok. Życie jest odpowiedzieć jednak decyzja miłosierdzie czy sprawiedliwość człowiek podejmuje po śmierci na sądzie szczegółowym.
Na sądzie szczegółowym będziemy musieli rozliczyć się z naszego miłosierdzia okazywanego słowem, modlitwą i czynem. Tak o tym poucza Jezus św. s. Faustynę: “jest potrójne wykonanie miłosierdzia: słowo miłosierne – przez przebaczenie i pocieszenie, drugie – gdzie nie możesz słowem to modlić się – i to jest miłosierdzie, trzecie – uczynki miłosierdzia. A gdy tu przyjdzie dzień ostatni, z tego sądzeni będziemy i według tego otrzymamy wyrok wieczny” (Św. s. M. Faustyna Kowalska, Dzienniczek, Miłosierdzie Boże w duszy mojej, Warszawa 1993, Wydawnictwo Księży Marianów, p. 1158)
Kościół wierzy, że śmierć człowieka łączy się z koniecznością zdania sprawy przed Bogiem ze wszystkich swoich czynów, słów i myśli, co nazywa się sądem szczegółowym. Zastanowimy się w tym rozdziale nad biblijnymi podstawami tej nauki, nad istotą i skutkami wiecznymi sądu szczegółowego oraz nad postawami, do jakich powinna nas pobudzać świadomość jego istnienia. Przedmiotem naszej refleksji będzie również sprawiedliwość i miłosierdzie naszego Sędziego –
Cytuj:
Na jakich tekstach Pisma Świętego bazuje Kościół, ucząc o sądzie szczegółowym w chwili śmierci? Otóż – jak przypomina Katechizm Kościoła Katolickiego – “Nowy Testament mówi o sądzie przede wszystkim w perspektywie ostatecznego spotkania z Chrystusem w Jego drugim przyjściu, ale także wielokrotnie potwierdza, że zaraz po śmierci każdego nastąpi zapłata stosownie do jego czynów i wiary” (KKK 1021).
Sąd szczegółowy jest wspomniany w Liście do Hebrajczyków, w którym czytamy: “postanowione [jest] ludziom raz umrzeć, a potem sąd” (por. Hbr 9,27).
Inne teksty natchnione pouczają, że nikt nie będzie mógł uciec przed światłością Boga, przed którym wszystko w nas jest odkryte (por. 2 Kor 5,11). “Wszyscy bowiem musimy stanąć przed trybunałem Chrystusa, aby każdy otrzymał zapłatę za uczynki dokonane w ciele, złe lub dobre” (2 Kor 5,10).
Opierając się na objawieniu Bożym, Kościół uczy: “Każdy człowiek w swojej nieśmiertelnej duszy otrzymuje zaraz po śmierci wieczną zapłatę na sądzie szczegółowym, który polega na odniesieniu jego życia do Chrystusa...” (KKK 1022)
Tak więc “postanowione [jest] ludziom raz umrzeć, a potem sąd (por. Hbr 9,27). Rozważmy dokładniej, na czym polega ten sąd.
https://www.teologia.pl/m_k/zag08-2a.htm#3sCzy życie wieczne jest wypadkową decyzji w naszym życiu i nie z niego wynika życie wieczne?
Czy życie wieczne jest decyzją - wyborem miłosierdzia(skrucha) albo sprawiedliwości, na sądzie szczegółowym poznając jakie nasze życie było naprawdę?
Proszę o wyraźne oznaczanie cytatów albo znacznikami '[quote]', albo italikami '[i]' (PW)