
Re: Święci Japońscy (日本国)
Wkleiłem to jako element graficzny, ale po krótkim poszukiwaniu jest taka informacja. Tłumacz fragmentu:
July 31, 2021
"(...)
Sachiko Endō jest mniej dokładne historycznie niż Cuda Sono; ale praca Sono nie poświęca tyle uwagi latom spędzonym przez Kolbego w Nagasaki.
Na szczęście wkrótce ukaże się praca, która po raz pierwszy daje dokładny, dogłębny opis życia Kolbego w Nagasaki. Ojciec Kolbe w Nagasaki autorstwa Tōmei Ozaki, O.F.M. Conv. został właśnie przetłumaczony na język angielski przez profesora Shinichiro Arakiego i zostanie opublikowany w sierpniu przez The Academy of the Immaculate. Praca opiera się na osobistych wywiadach brata Ozakiego z wieloma braćmi z Seibo no Kishi, którzy znali Kolbego, a także na jego własnych żmudnych badaniach. Książka jest pełna wielu rzadkich zdjęć Kolbego i jego kręgu, a także wewnętrznych informacji od braci, którzy mieszkali w Nagasaki z Kolbe.
Została pierwotnie opublikowana w języku japońskim w 1982 roku, przełomowym roku dla osób zainteresowanych Kolbe. To był rok, w którym brat Zenon, bliski towarzysz Kolbego w Japonii, został powołany do nieba. To był również rok, w którym św. Maksymilian Kolbe został kanonizowany.
Friar Ozaki jest fascynującym źródłem informacji o Maksymilianie Kolbe. Jako chłopiec, on i jego matka regularnie odwiedzali Mugenzai no Sono (po tym, jak Kolbe wyjechał w 1936 r.). W pewnym momencie chciał dołączyć do zakonników, ale spotkał się ze sprzeciwem ze strony krewnych, którzy chcieli, aby zaopiekował się owdowiałą matką. Cudem uniknął śmierci 9 sierpnia 1945 r., ale bomba atomowa zabrała jego matkę. Po kilku dniach samotnej wędrówki po pustkowiu atomowym znalazł się przed drzwiami wejściowymi Mugenzai na Sono. Przyjęli go i nigdy nie wyjechał. Friar Ozaki znał wielu zakonników, którzy byli blisko Maksymiliana Kolbego podczas jego lat w Nagasaki, a ich świadectwa wzbogacają jego pracę.
Święto św. Maksymiliana Kolbego, przypadające 14 sierpnia, zapowiada się jako data przełomowa. Dzięki książce Friara Ozakiego dostępnej w języku angielskim, a także angielskim tłumaczeniom powieści Ayako Sono i Shūsaku Endō o Kolbe, możemy w końcu dowiedzieć się więcej o latach spędzonych przez Maksymiliana Kolbego w Japonii i o ich trwałym wpływie na niego. Dzięki tym książkom coraz więcej osób może poznać św. Maksymiliana Kolbego, nie jako europejskiego świętego, ale jako świętego powszechnego Kościoła katolickiego.
Krótki wywiad z profesorem Shinichiro Araki z Nagasaki Junshin (Niepokalane Serce) Catholic University (12 lipca 2021 r.) na temat wpływu św. Maksymiliana Kolbego na Japonię

Profesorze Araki, jak opisałbyś pozycję św. Maksymiliana Kolbego w dzisiejszej kulturze japońskiej? Czy wielu Japończyków, chrześcijan czy nie, cokolwiek o nim wie? Co wiedzą? I co o nim myślą?
„Odsetek katolików wśród ogółu populacji Japonii wynosi zaledwie 0,4 procent. Biorąc to pod uwagę, możemy powiedzieć, że św. Maksymilian Kolbe jest wyjątkowo znany i kochany w Japonii. Jego popularność w dużej mierze zależy od powieści Ayako Sono i Shūsaku Endō, jak zasugerowałeś w swoim artykule. Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do jego sławy jest to, że św. Kolbe jest czasami poruszany w japońskiej edukacji szkolnej. Typowym przykładem jest to, że jeden z esejów Endō o ofierze św. Kolbego w Auschwitz jest podjęty w jednym z najpopularniejszych japońskich podręczników używanych w szkołach średnich. Wielu japońskich uczniów jest pod wrażeniem św. Kolbego, który poświęcił swoje życie za nieznajomego.
Brater Ozaki, autor Ojca Kolbego w Nagasaki, zmarł 15 kwietnia 2021 r. W poprzednim roku NHK, jedyny publiczny nadawca w Japonii, wyprodukował program telewizyjny, który dotyczył doświadczeń brata Ozakiego w bombardowaniu atomowym w Nagasaki i jego spotkanie z poświęceniem Ojca Kolbego. Ten program był emitowany w całym kraju dwa razy w zeszłym roku i ponownie w Nagasaki, tuż po śmierci Ojca Ozakiego. Dzięki temu programowi jeszcze więcej Japończyków poznało Ojca Kolbego w kontekście Nagasaki.
W tym roku, 9 sierpnia, przypada 76. rocznica bombardowania atomowego Nagasaki. Ludzie w Japonii będą wspominać Ojca Ozakiego, który był jedną z najsłynniejszych „hibakusha” (ofiary bomby atomowej) w Nagasaki, i jego ukochanego św. Maksymiliana Kolbego w tym pamiętnym dniu”. Kevin M. Doak jest profesorem nauk japońskich w fundacji Nippon Foundation na Uniwersytecie Georgetown. Wśród jego publikacji znajduje się Xavier’s Legacies: Catholicism in Modern Japanese Culture (UBC Press, 2011).
[i] List Kolbego z Niepokalanowa do Mirochny w Nagasaki, 11 listopada 1936 r.; cyt. za: Claude Foster, Mary’s Knight: The Mission and Martyrdom of Saint Maksymilian Maria Kolbe (Marytown Press 2013), s. 23. 497.
[ii] List Kolbego z Niepokalanowa do Mirochny w Nagasaki, 16 czerwca 1939; cytowane w: Foster, s. 23. 546.
[iii] List Kolbego z Niepokalanowa do Klary Izaki w Nagasaki, 12 września 1936; cytowany jest Foster, s. 23. 1249.
[iv] Shūsaku Endō, „Fuda-no-tsuji”, w: Elegie witrażowe, przeł. Van C. Gessel (Nowy Jork: New Directions, 1990), s. 25. 68."
Źródło:
https://benedictinstitute.org/2021/07/s ... -in-japan/