Wybrana,
Cytuj:
Każdemu stworzeniu dał wolną wolę.
Np. temu stworzeniu dał wolną wolę?
Cytuj:
Szatan chce, by ludzie byli jego niewolnikami i jemu oddawali cześć.
Chce zarządzać ludzkimi duszami i mieć nad nimi władzę.
Zależy mu, by ludzie nie przesterzegali praw Bożych - praw miłości i dobrą.
Mówisz CO chce robić Twoim zdaniem.
A ja pytam DLACZEGO, na co nie udzielasz odpowiedzi?
Umiesz udzielić odpowiedź na pytanie "DLACZEGO Szatan tego chce"?
Jaka jest PRZYCZYNA tego chcenia?
Rozróżniasz pytanie CO od DLACZEGO?
Cytuj:
Jest przedstawiciel zła i chaosu.
Jest przyczyną zła I chaosu na ziemi.
Twoim zdaniem:
Co to jest "zło"?
Co to jest "chaos"?
Kto je stworzył?
™™™™™™™
27. LIST LEONA WIELKIEGO
QUAM LAUDABILITER
DO BISKUPA TURRIBIUSZA Z ASTORGII,
447 r.
Natura diabła
84 (Rozdz. 6). Szósta uwaga wskazuje na
tych, którzy mówią, że
diabeł nigdy nie był dobry
i że jego natura nie jest dziełem Boga,
lecz wyłonił się on z chaosu i ciemności;
ponieważ nie ma żadnego sprawcy siebie,
lecz sam jest początkiem i substancją wszelkiego zła;
natomiast prawdziwa wiara [...] wyznaje, że
substancja wszystkich stworzeń, czy to duchowych, czy to cielesnych, jest dobra, i że nie ma żadnej natury zła, ponieważ Bóg, który jest Stworzycielem całego stworzenia, nie uczynił niczego, co nie jest dobre. Stąd i diabeł byłby dobry, jeśliby nie trwało to, co uczynił.
Ale ponieważ źle wykorzystał swoją naturalną doskonałość „i nie wytrwał w prawdzie" (J 8, 44),
nie przeszedł do przeciwnej substancji,
lecz odpadł od najwyższego dobra,
z którym powinien być zjednoczony,
jak także ci, którzy tak twierdzą,
odpadają od prawdy do fałszu
i oskarżają naturę w tym,
w czym dobrowolnie dopuszczają się przestępstwa
i za swoją dobrowolną przewrotność są skazani.
To zło rzeczywiście będzie w nich samych
i samo zło nie będzie substancją,
lecz karą dla substancji.™™™™™™™
Tomasz z Akwinu:
Zło działa mocą dobra, któremu czegoś brak.
Jeśliby bowiem jakaś rzecz nie miała w sobie w ogóle dobra,
nie mogłaby ani być ani działać.
Jeśliby zaś niczego jej nie brakowało, nie byłaby zła.
Dlatego też czynność dokonana wskutek braku jakiegoś dobra,
które dany byt powinien mieć,
jest pod pewnym względem dobra,
ale zasadniczo zła.
™™™™™™™
Otóż opatrzność Boska
w dwojaki sposób dba o dobro człowieka:
pierwsze wprost, gdy kogoś prowadzi do dobrego, a odciąga od złego;
i - jak wypada - dzieje się to przez dobrych aniołów;
drugie nie wprost,
gdy ktoś bywa ćwiczony, napastowany, zwalcza przeciwności;
wypadało, żeby staranie o to dobro człowieka działo się przez złych duchów: by po grzechu nie wyłączyli się całkowicie i nie byli bez pożytku dla porządku naturalnego.
Tak więc szatanom winno się przyznać dwa miejsca kaźni: jedno ze względu na ich winę - jest nim piekło;
drugie ze względu na ćwiczenie ludzi - a tym jest ciemne powietrze.
Troska o zbawienie ludzi trwa aż do dnia sądu;
do tego też czasu trwać będzie posługa aniołów
i napastliwość szatanów;
no i do tego czasu są i będą do nas posyłani zarówno
dobrzy aniołowie,
jak i szatani:
w ukryciu ciemności otaczającej nas atmosfery
będą nas doświadczać.
™™™™™™™
Cytuj:
Przejmuje dusze ludzkie w swoje władanie i jego Duch nimi zarządza dając złe podszepty i zwodzenie.
To jak "przejmuje w swoje władanie i zarządza", to jak mają Wolną Wolę?
™™™™™™™
Tomasz z Akwinu:
Diabeł własną mocą,
jeśli Bóg nie powstrzymuje go
może zmusić człowieka do wykonania jakiejś czynności,
która rodzajowo (czyli z natury swej) jest grzechem,
ale nie może zmusić człowieka do zgrzeszenia,
a to dlatego, że
człowiek może przeciwstawić się pokusie do grzechu
jedynie przy pomocy rozumu,
diabeł zaś może człowieka pozbawić używania rozumu
przez zaburzenie wyobraźni oraz popędów zmysłowych,
- i to nawet całkowicie, jak bywa u opętanych.
Ale wtedy gdy rozum zostanie w ten sposób związany,
cokolwiek by człowiek uczynił, nie poczytuje się mu tego za grzech.
Jeśli natomiast rozum nie jest całkowicie związany,
w miarę jak zachowuje wolność,
może oprzeć się grzechowi,
jak to widzieliśmy poprzednio.
Jasne więc, że diabeł
w żaden sposób
nie potrafi zmusić człowieka do grzechu.
Rozwiązanie trudności.
1. Nie każda moc wyższa od człowieka
może poruszyć jego wolę,
ale tylko Bóg.
™™™™™™™
Diabeł
przygodnie i nie wprost
jest przyczyną wszystkich naszych grzechów w tym znaczeniu,
że skusił do grzechu pierwszego człowieka,
a wskutek tego grzechu skażona została natura ludzka,
tak że wszyscy jesteśmy skłonni do grzechu.
Podobnie można by powiedzieć,
że przyczyną spalenia się drzew
było ich wysuszenie,
wskutek którego
stały się łatwopalne.
Diabeł natomiast nie jest wprost
przyczyną wszystkich grzechów ludzkich,
jakoby do każdego z nich namawiał,
™™™™™™™
Ale z drugiej strony św. Grzegorz mówi,
że
niektóre grzechy są
karą za grzech.Odpowiedź.
W grzechu można wyróżnić to, co jest w nim samo przez się oraz
to, co jest w nim przygodne.
Otóż ze względu na to, co jest w nim samo przez się,
grzech nie może być karą za grzech,
gdyż to, co w grzechu jest samo przez się (zamierzone),
pochodzi od woli, i wskutek tego nie może być karą za grzech,
gdyż, że niektóre grzechy są karą za
kara jest wbrew woli człowieka,
który popełnia grzech.
Przygodnie zaś grzech może być karą za grzech w trojaki sposób:
1. Jako przyczyna usunięcia hamulców, chroniących przed grzechami.
Grzech bowiem pozbawia człowieka pomocy łaski Bożej,
powstrzymującej go przed grzechem pod wpływem naporu uczuć czy pokus diabelskich lub tym podobnych podniet.
Ponieważ zaś utrata łaski jest karą za grzech, wymierzoną przez Boga, można powiedzieć, że także grzech, który pochodzi z utraty łaski Bożej, jest karą za grzech.
W tym znaczeniu Apostoł powiedział o grzesznikach
(Rzym 1, 24): „Bóg poddał ich pożądliwościom ich serca”.
Pożądliwości oznaczają tu uczucia, które zwyciężają człowieka, gdy ten straci pomoc łaski Bożej. W tym znaczeniu każdy następny grzech można uważać za karę z powodu poprzedniego grzechu.
2. Grzech jest przyczyną utrapienia tak wewnętrznego, np. w gniewie czy w
zazdrości, jak i zewnętrznego, np. u ludzi, którzy wiele się trudzą i wielkie szkody ponoszą, by wykonać czynność grzeszną. Toteż w usta ich Pismo św. (Mądr 5,7) wkłada następujące słowa: „Napracowaliśmy się na drodze nieprawości i zatracenia”.
3. Grzech może być przyczyną kary ze względu na swe skutki (np. gdy ktoś
wskutek opilstwa czy obżarstwa rozchoruje się). W dwu ostatnich wypadkach grzech jest nie tylko karą za poprzedni grzech, ale także karą za siebie samego.
Rozwiązanie trudności. 1. Nawet ta kara Boża, która polega na tym, że Bóg nie
powstrzymuje niektórych ludzi przed upadkiem w grzech,
ma na celu dobro cnoty - i to niekiedy dobro samych grzeszników, by stali się w przyszłości bardziej ostrożni i pokorni,
niekiedy zaś innych ludzi, by
widząc jak niektórzy popadają z grzechu w grzech, sami więcej bali się grzechu.
Kiedy zaś grzech jest karą za inne grzechy dlatego, że powoduje utrapienia czy nieszczęścia, wówczas jest rzeczą oczywistą, że
kara ta ma na celu poprawę człowieka, gdyż utrapienia doznawane w samym grzechu oraz nieszczęścia będące jego skutkiem, są zdolne powstrzymywać ludzi od grzechu.
™™™™™™™
Cytuj:
Szczególnie ma upodobanie w
Upodobanie?
Czyli to daje mu szczęście?
Cytuj:
w wierze Chrystusowej i wtedy Duch Chrystusowy
Ale nie udzielisz odpowiedzi jak rozpoznać
która to jest "wiara Chrystusowa"
i jak rozpoznać "Ducha Chrystusowego"
choćbym o to spytał 77 razy?
Która książka to opisuje?
Cytuj:
Chrystus pokonał szatana
Na czym polega to zwycięstwo?
&&&&&&&
Dlaczego Szatan chce władzy?
Po co mu ona?