Co o tym pisze Tomasz z Akwinu:
™™™™™™™
Wreszcie miano
"Który jest"
przyswajamy Osobie Syna;
podstawą do tego
nie jest
istotna treść tego miana,
ale ramy w jakich występuje.
Chodzi o to, że
odezwanie się Boga do Mojżesza
było wyobrażeniem czy figurą
tego uwolnienia rodzaju ludzkiego,
jakiego Syn dokonał.
Zauważmy wszakże, że
gdyby "który"
wzięło się jako zaimek względny,
wtedy "który jest"
mogło by się niekiedy odnosić do
Osoby Syna,
i tak byłoby nazwą osobową.
Gdyby np. tak powiedzieć:
"Syn jest zrodzony, Który jest";
podobnie jak i
"Bóg zrodzony"
jest nazwą osobową.
O ile jednak "który"
występuje w postaci nieokreślonej,
wtedy jest nazwą istotową.
Co do zaimka "Ten-iste" rzecz ma się tak:
chociaż z punktu gramatycznego
wydaje się on wskazywać na
jakąś olkreśloną osobę,
to jednak
wszystko dające się wskazać,
gramatycznie biorąc,
może uchodzić za osobę,
mimo że w rzeczy samej
takową nie jest;
mówimy bowiem:
"ten kamień", "ten osioł";
dlatego też i
istotę Boską,
o ile oznacza i występuje pod "Bóg",
gramatycznie mówiąc,
można wskazać
zaimkiem "ten";
tak właśnie napisano w Księdze Wyjścia:
"Ten Bóg móje i wielbić Go bedę".
™™™™™™™
Poznanie Osób Boskich
było dla nas konieczne
z dwóch powodów:
1) byśmy mieli prawdziwy
sąd o stworzeniu rzeczy.
I tak, twierdzeniem, że
Bóg oczynił wszystko swoim Słowem,
odpieramy błąd, że
Bóg stworzył rzeczy z konieczności natury;
twierdzeniem zaś, że
w Bogu jest pochodzenie Miłości,
wykazujemy prawdę, że
Bóg stworzył rzeczy
nie dlatego, by ich potrzebował,
ani też dla jakiejś innej zewnętrznej Dlań przyczyny,
ale z miłowania swojej dobroci.
1) Stąd też i Mojżesz, stwierdziwszy, że:
"Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię",
2) zaraz dodaje:
"Wtedy Bóg rzekł: niechaj się stanie światłość"
po to, by
wskazać na Słowo Boże;
3) potem zaś napisał:
"Bóg, widząc że światłość jest dobra itd.",
a to dla okazania dowodu miłości Bożej.
To samo pisze po każdym dziele.
2) Drugim, i to głównym powodem, było
urobienie w naszych umysłach
prawowitego zapatrywania
na zbawienie rodu ludzkiego,
mianowicie że
jest ono dziełem Syna wcielonego
i darem Ducha Świętego.
™™™™™™™
Odpowiedź:
Nazwa "Jestem"
jest najwłaściwszym
imieniem własnym Boga;
przemawiają za tym trzy racje:
1) Pierwsza wypływa z samego jej znaczenia;
nie oznacza jakiejś tam formy aIe samo istnienie.
A ponieważ, jak to już wykazaliśmy,
istotą Boga
jest właśnie samo Jego istnienie -
co nikomu innemu nie przysługuje -
jasne, że spośród innych nazw,
ta właśnie zasługuje na
najwłaściwsze imię własne Boga;
wszak każda rzecz otrzymuje nazwę od swojej formy.
2) Druga, to jej powszechność.
Wszystkie inne nazwy
aIbo nie są tak powszechne,
aIbo,
choć są równoważne,
kryją w sobie
jakiś dodatek
myślą tyIko uchwytny,
ktory poniekąd
nadaje jej inny odcień
i determinuje.
Wszak myśl nasza
za życia doczesnego
nie zdoła poznać
samejż istoty Boga
takiej, jaką jest sama w sobie
a w jakikolwiek by sposób
wyraziła czy okreśIiła
to, co się dowie o Bogu,
nigdy nie będzie to dociągało
do sposobu, w jakim
Bóg jest sam w sobie.
Im przeto nazwy Bogu nadane są mniej określone,
im bardziej są ogólne i bezwzgIędne,
tym lepiej służyć nam będą
do właściwego nazywania Boga;
[b]tę myśl Damascen tak oddaje:
"Spośród wszystkich nazw Bogu nadawanych
najpocześniejszą nazwą jest "Jestem";
w nazwie tej bowiem wszystko się mieści;
wszak obejmuje sobą samo istnienie,
ten jakby ocean nieskończony i bezbrzeżny jestestwa".
I słusznie.
każda bowiem inna nazwa
określa i wskazuje na
jakiś sposób istnienia jestestwa;
atoli nazwa "Jestem"
nie okreśIa, ani nie wyznacza
żadnego określonego sposobu istnienia;
wobec wszystkich
zajmuje stanowisko
czegoś niedkreśIonego, nieograniczonego;
dlatego też powiedziano o niej, że
jest "oceanem nieskończonym jestestwa".
3) Trzecią nasuwa to, co współoznacza;
chodzi o to, że
ta nazwa wsPółoznacza
istnienie w teraźniejszości,
a to właśnie
przysługuje Bogu
w najwłaściwszy sposób;
jak to mówi Augustyn:
Istnienie Boga nie zna co to
przyszłość lub przeszłość.
™™™™™™™
Czyli "Jestem"
i
"Jestem, który jestem"
to nie to samo?
Jeszcze może takie coś da jakieś ciekawe refleksje:
Źródło:
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Przestr ... p%C3%B3jna