Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest So kwi 27, 2024 10:52 pm



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 100 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona
 Szukam dzieła teologicznego... 
Autor Wiadomość
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm
Posty: 18250
Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Dialog w nauczaniu Kościoła
Widzę że muszę opisać sprawę szerzej i "od Adama i Ewy" :)
1
Pierwotny grecki model kosmologiczny opierał się na trzech założeniach:
  • Założenie nieruchomości Ziemi (uważano że dowodami są tu: brak stałego wiatru wschodniego oraz odchylenia na wschód spadających przedmiotów)
  • Założenie centralnego położenia Ziemi w kosmosie (wynikające z wizualnego postrzegania sfery niebieskiej)
  • Założenie jednostajności i kolistości torów ciał niebieskich
Niestety, już starożytne obserwacje dowiodły, iż ruch pojedynczych planet nie jest jednostajny. Wówczas narodziła się teoria mówiąca iż każdy z ruchów da się odwzorować jako złożenie kilku jednostajnych ruchów kołowych. W wyniku kilkusetletnich prac naukowców starożytnej Grecji dopracowano się modelu Ptolemeusza, który stanowił podstawę do obliczeń astronomicznych aż do XVI wieku.
Teoria Ptolemeusza nie była jednak do końca spójna – był to raczej zbiór modeli dla poszczególnych ciał niebieskich. Pojedynczy model składał się z koła otaczającego Ziemię (koło to było niewspółśrodkowe i nazywano je deferentem). Po takiej trajektorii poruszał się środek mniejszego koła (epicyklu) po którym poruszała się planeta (jej ruch był złożeniem ruchu po deferencie i epicyklu). Wszelkie niezgodności z obserwacjami usuwano dodając kolejne epicykle.
Zapyta ktoś : jak to możliwe, by model całkowicie błędny (geocentryczny) dawał – stosunkowo dokładne jak na owe czasy – wyniki obliczeniowe ?
Otóż model Ptolemeusza (zakładający istnienie dodatkowych sfer – epicykli), choć błędny kosmologicznie, był matematycznie poprawny – rzeczywiście niemal każdy ruch można rozłożyć na złożenie ruchów. Co więcej, da się w ten sposób przeprowadzić transformację modelu heliocentrycznego na geocentryczny ! (ruch przecież jest zawsze względny…)
Koncepcja Ptolemeusza posiadała jednak sporo niespójności, które zaczęto dostrzegać w świecie uniwersyteckim.
2
System opracowany przez Kopernika zakładał zupełnie inną budowę modelu ze względu na umieszczenie Słońca w jego centrum. Kopernik zachował jednak samą koncepcję geometryczną (a także konstrukcję sfer krystalicznych).
Podkreślić należy że Kopernik wysnuł swoje wnioski dokonując stosunkowo niewielkiej liczby obserwacji. Jego teoria była raczej genialną intuicją. I – co jest bardzo ważne dla omawianego zagadnienia – wyniki stosowania teorii Kopernika gorzej zgadzały się z obserwacjami niż obliczenia wynikające ze zreformowanej teorii Ptolemeusza z epicyklami !
Kopernik ogłosił swoje koncepcje jako teorię – bez dowodów
.
Pierwszy bezdyskusyjny dowód na to, że Ziemia się kręci wokół słońca pochodzi dopiero z 1748 roku. 100 lat po Koperniku Foucault udowodnił ruch własny Ziemi (słynne wahadło) a Kepler wprowadzając orbity eliptyczne zgrał pomysł Kopernika z obserwacjami (niestety, teoria kopernikańska była nie do przełknięcia dla protestanckiego Kolegium Teologicznego w Tybindze, skąd Keplera usunięto)
3
Kościół Katolicki (przynajmniej początkowo) odniósł się życzliwie do teorii kanonika z Fromborka. Wspierali ją m.in. papieże Klemens VII (pontyfikat 1523-1534) oraz Paweł III (1534-1549). Na swoje dzieło „O obrotach sfer niebieskich” Kopernik uzyskał w 1534 roku oficjalne imprimatur, został też mianowany członkiem Akademii Papieskiej w Rzymie .
(W wielu opracowaniach można się natknąć na informację, jakoby Kopernik bał się opublikować swoją teorię za życia i dlatego dopiero na łożu śmierci wydał swoje dzieło „O obrotach…”. Tymczasem astronom już na około 30 lat przed śmiercią podał zarys teorii heliocentrycznej w rozprawie Commentariolus. Nie została ona wydrukowana, lecz była rozpowszechniana w odpisach w kręgach specjalistów.)

Co ważne, Teorii Kopernika Kościół nigdy oficjalnie nie potępił. Owszem, na fali kontrowersji związanych z przedstawianiem jej jako udowodnionej przez Galileusza, „O obrotach…” zostało w roku 1616 (a nie jak napisano w zarzucie w 1615) wciągnięte na indeks ksiąg zakazanych „do czasu wprowadzenia poprawek”.
Dzieła Kopernika wykreślił z indeksu (wraz z dziełami Galileusza) Benedykt XIV (papież w latach 1740-1758)
4
Jakie to były poprawki, których zażądano ?
„Poprawki, jakich potrzebowało dzieło astronoma z Torunia, nie dotyczyły treści naukowych, lecz jedynie pewnych wyrażeń, które — tam, gdzie przedstawiały nowy system jako niepodważalną prawdę — należało wykreślić albo złagodzić”/za L.Pastor/
Na przykład: tytuł rozdziału 11 o brzmieniu „O wyjaśnieniu potrójnego ruchu Ziemi” zlecono zmienić na „O hipotezie potrójnego ruchu Ziemi”/za O. Gingerich, „Investigación y Ciencia”/

Trzeba dodać, iż – mimo wpisania do indeksu do czasu zmiany niektórych sformułowań – dzieło Kopernika nie zostało potępione.

5
Po wprowadzeniu tych poprawek (rok 1620) dzieło Kopernika dopuszczono do czytania i nauczania (np. na początku XVII wieku Wielki Inkwizytor Hiszpanii założył na Uniwersytecie w Salamance Wydział Nauk Przyrodniczych, na którym nauczano teorii kopernikańskiej).

Po udowodnieniu teorii dekret wprowadzający poprawki został wycofany przez Inkwizycję (rok 1757), można więc było wrócić do stwierdzeń kategorycznych.

6
Reasumując:
Kościół nie sprzeciwiał się teorii heliocentrycznej, lecz – zgodnie z wiedzą ówczesnej nauki – sprzeciwiał się głoszeniu jej jako udowodnionej. Dlatego nie zakwestionował teorii w chwili jej wydania, tylko w chwili gdy zinterpretowano ją (już po śmierci Kopernika) jako pewnik i wykorzystano jako pretekst do nieuzasadnionych twierdzeń teologicznych .
W momencie gdy nauka zaaprobowała teorię heliocentryczną jako pewną, Kościół również wycofał swoje zastrzeżenia.

_________________
Obrazek
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne


Pt maja 09, 2014 7:57 pm
Zobacz profil WWW
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn paź 04, 2010 5:53 pm
Posty: 1374
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Dialog w nauczaniu Kościoła
Barney napisał(a):

Dziękuję! Rozumiem, że tego samego w wersji polskiej nie ma?


Pn maja 12, 2014 8:34 am
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm
Posty: 18250
Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Dialog w nauczaniu Kościoła
Attyla napisał(a):
Barney napisał(a):

Dziękuję! Rozumiem, że tego samego w wersji polskiej nie ma?
Nie zrozumiałem...

_________________
Obrazek
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne


Wt maja 13, 2014 12:50 am
Zobacz profil WWW
Dyskutant
Dyskutant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt maja 01, 2012 3:42 pm
Posty: 492
Płeć: mężczyzna
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Szukam dzieła teologicznego...
Attyla napisał(a):
Barney napisał(a):

Dziękuję!
To Mi należą się podziękowania!
;)

Attyla napisał(a):
Rozumiem, że tego samego w wersji polskiej nie ma?
Odesłałem do angielskiej Wikipedii, bo tam jest trochę opisana ta sytuacja, a większość przywołanych dokumentów jest jak najbardziej dostępna po polsku:
http://soborowa.strefa.pl/ (dokumenty wszystkich soborów ekumenicznych, więc również II Lyońskiego i Florenckiego)

Te późniejsze (część z nich Wiki nie wymieniła):
http://www.traditia.fora.pl/nauczanie-papiezy-magisterium-i-ojcow-kosciola-katolickiego,3/iam-vos-omnes-juz-wszyscy-wiecie-list-apost-pius-ix,912.html (Bł. Pius IX, List Apostolski Iam vos omnes (Już wszyscy wiecie) do wszystkich protestantów i innych niekatolików, 13 września 1868 r.)
http://www.rodzinakatolicka.pl/index.php/magisterium/47-b-pius-ix/5352-b-pius-ix-quanta-cura-o-wspoczesnych-bdach (Bł. Pius IX, Quanta cura, 8 grudnia 1864 r.)
http://www.ewtn.com/library/PAPALDOC/L13TESTE.HTM (Leon XIII, Testem Benevolentiae Nostrae, 22 stycznia 1899 r.) - tego akurat po polsku nie znalazłem, a encyklika/brewe dotyczy ważnej kwestii, bo herezji amerykanizmu
http://www.rodzinakatolicka.pl/index.php/magisterium/45-leon-xiii/691-leon-xiii-satis-cognitum-o-jednoci-kocioa (Leon XIII, Satis cognitum, 29 stycznia 1896 r.)
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pius_xi/encykliki/mortalium_animos_06011928.html (Pius XI, Mortalium animos, 6 stycznia 1928 r.)
http://biblia.wiara.pl/doc/423146.ENCYKLIKA-HUMANI-GENERIS (Sł.B. Pius XII, Humani generis, 12 sierpnia 1950 r.)

"Chociaż wiarołomstwo Żydów niejednokrotnie należy odrzucić, ponieważ jednak nasza wiara zostaje przez nich prawdziwie potwierdzana, to nie powinni być ciężko uciskani przez wierzących [...] Jak więc Żydzi nie powinni mieć pozwolenia na podejmowanie w swoich synagogach czegoś więcej, niż jest to dozwolone prawem, tak w tym, na co zostało im pozwolone, nie powinni doznawać żadnej krzywdy. My więc, chociaż chcieliby oni w swojej zatwardziałości raczej trwać, niż poznać przepowiednie proroków i tajemnice Prawa oraz dojść do poznania chrześcijańskiej wiary, ponieważ jednak domagają się pomocy Naszej obrony, z łaskawości chrześcijańskiej pobożności, krocząc śladami Biskupów Rzymskich błogosławionej pamięci Naszych poprzedników, Kaliksta (II), Eugeniusza (III), Aleksandra (III), Klemensa (III), dajemy posłuch ich prośbie i darujemy im tarczę Naszej obrony. Postanawiamy bowiem, aby żaden chrześcijanin przez siłę nie skłaniał ich wbrew woli albo nie chcących dojść do chrztu; lecz jeśli ktoś z nich dobrowolnie ze względu na wiarę podejmie ucieczkę do chrześcijan, a potem została otwarta jego wola, ten bez żadnego oszczerstwa niech się stanie chrześcijaninem. Nie wierzy się oczywiście, że ma wiarę chrześcijaństwa ten, o którym wiadomo, że do wiary chrześcijan przychodzi nie z własnej woli, lecz wbrew swej woli. Żaden także chrześcijanin bez wyroku zwierzchniej władzy ziemskiej niech nie ośmiela się krzywdzić niegodziwie ich osób albo gwałtem zabierać ich rzeczy, albo zmieniać dobre użyteczności, które mieli dotąd w okolicy, w jakiej mieszkają. Ponadto w czasie obchodu ich świąt nikt nie powinien pod jakimś pozorem przeszkadzać kijami lub kamieniami i nikt nie powinien wymagać od nich albo dręczyć ich nienależnymi usługami, oprócz tych, które oni sami w przeszłości zwykle wypełniali. Do tego, spotykając złość i chciwość złych ludzi, postanawiamy, aby nikt nie ośmielał się profanować albo zniekształcać cmentarzy żydowskich, albo za otrzymanie pieniędzy wykopywać pochowane ciała. [...]
(Zostają ekskomunikowani ci, którzy naruszają ten dekret). Chcemy zaś tylko umocnić przez osłonę tej obrony tych, którzy nie ośmielili się knuć żadnego podstępu w niszczeniu wiary chrześcijańskiej."
(Innocenty III, Konstytucja Licet perfidia Iudaeorum, 1199 r.)
Z: http://jednoczmysie.pl/wp-content/uploads/2013/02/breviarium_-fidei.pdf

Z tych od SWII (na którym najważniejszym dokumentem o dialogu ekumenicznym był Unitatis redintegratio - dostępny oczywiście w 'Sobrowej strefie'):
http://mateusz.pl/dokumenty/uus/ (Św. Jan Paweł II, Ut unum sint, 25 maja 1995 r.)
http://www.nonpossumus.pl/encykliki/KNW/dominus_iesus/ (Deklaracja Dominus Iesus o jedyności i powszechności zbawczej Jezusa Chrystusa i Kościoła, 2000 r. - 16 czerwca zatwierdzenie, a 6 sierpnia ogłoszenie)
http://www.piusx.org.pl/zawsze_wierni/artykul/138 (Międzynarodowa Komisja Wspólna ds. Dialogu Teologicznego między Kościołem Rzymskokatolickim a Kościołem Prawosławnym, obrady 17–24 czerwca 1993 r., Deklaracja z Balamand przyjęta na VII sesji plenarnej 23 czerwca 1993 r.)
http://ekumenizm.wiara.pl/doc/477992.Sakrament-chrztu-znakiem-jednosci-Deklaracja-Kosciolow-w-Polsce (Sakrament chrztu znakiem jedności. Deklaracja Kościołów w Polsce na progu trzeciego tysiąclecia, 23 stycznia 2000 r.)
http://ekai.pl/wydarzenia/ekumenizm/x60/slowacja-katolicy-i-luteranie-podpisali-wspolna-deklaracje-o-waznosci-chrztu/ (5 czerwca 2001 r.)
http://www.apologetyka.katolik.pl/nauczanie-ko%C5%9Bcio%C5%82a/rozne-dokumenty/papieska-rada-ds-popierania-jednoci-chrzecijan/126-zbior-artykuow-i-dokumentow-jednoczciowych/554-wspolna-deklaracja-w-sprawie-nauki-o-usprawiedliwieniu (Wspólna Deklaracja w sprawie Nauki o Usprawiedliwieniu, 31 października 2004)
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TD/wspolna_deklaracja_komentarz.html
http://pl.radiovaticana.va/news/2013/06/16/co_wniesie_katolicko-lutera%C5%84ski_dokument_o_500-leciu_reformacji_/pol-702010
http://www.opoka.org.pl/aktualnosci/news.php?id=48237&s=opoka
http://www.lutheranworld.org/sites/default/files/FCTC_Polish_od_konfliktu_do_komunii-20131121.pdf (Od konfliktu do komunii. Luterańsko-katolickie upamiętnienie Reformacji w 2017 roku, raport luterańsko-rzymskokatolickiej Komisji ds. Jedności, 17 czerwca 2013 r.)

Z innych dokumentów (poza samym DI) wydanych przez Kongregację Nauki Wiary (m.in. dyscyplinarnych, z których kilka jest o stowarzyszeniach masońskich czy dotyczących kwestii sakramentalnych, np. ważności chrztów udzielanych przez różne wspólnoty, których wyznania wywodzą się z chrześcijaństwa):
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_19660724_epistula_pl.html (List Cum oecumenicum concilium o interpretacji dokumentów Soboru Watykańskiego II, 24 lipca 1966 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_19730705_mysterium-ecclesiae_pl.html (Deklaracja Mysterium Ecclesiae o katolickiej doktrynie o Kościele przeciw niektóym współczesnym błędom, dotyczącym m.in. jedyności, nieomylności i nauczycielskiej roli Kościoła, 24 czerwca 1973 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_19750215_libri-kung_pl.html (Deklaracja odnośnie dwóch prac prof. Hansa Künga, 15 lutego 1975 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_19791215_christi-ecclesia_pl.html (Deklaracja Christi Ecclesia odnośnie niektórych aspektów teologicznej doktryny prof. Hansa Künga, 15 grudnia 1979 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_19820327_animadversiones_pl.html (Uwagi o raporcie końcowym "ARCIC I" - pierwszej Międzynarodowej Komisji Anglikańsko-Katolickiej, 27 marca 1982 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_19820327_arcic_pl.html (List do bpa Alana C. Clarka odnośnie ostatecznego raportu ARCIC - Anglican—Roman Catholic International Commission, 27 marca 1982 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_19920606_opus-angelorum_pl.html (Dekret dotyczący doktryny i zwyczajów stowarzyszenia nazywanego Opus Angelorum (Engelwerk), 24 września 1983 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_19860915_libro-schillebeeckx_pl.html (Informacja o książce o. prof. Edwarda Schillebeeckxa O.P. Pleidooi voor mensen in de Kerk. Christelijke identiteit en ambten in de Kerk (Nelissen, Baarn 1985 r.), 15 września 1986 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_19881118_chiesa-salvezza_pl.html (Uwagi i komentarze do dokumentu drugiej Międzynarodowej Komisji Anglikańsko-Katolickiej ("ARCIC II"), zatytułowanego Zbawienie i Kościół, 18 listopada 1988 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_19981031_primato-successore-pietro_pl.html (Rozważania i uwagi o Prymacie Następcy Piotra w Misterium Kościoła, 31 grudnia 1988 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_28051992_communionis-notio_pl.html (List Communionis notio o niektórych aspektach Kościoła pojętego jako Komunia, 28 maja 1992 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_20000630_chiese-sorelle_en.html (Nota o wyrażeniu 'Kościoły siostrzane', 30 czerwca 2000 r. - ponad miesiąc przed DI)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_20010124_dupuis_pl.html (Nota na temat książki Ku chrześcijańskiej teologii pluralizmu religijnego o. Jacquesa Dupuisa S.I., 24 stycznia 2001 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_20010312_dupuis-2_pl.html (Komentarz do noty o książce o. Dupuisa, 12 marca 2001 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_20070629_responsa-quaestiones_pl.html (Odpowiedzi na pytania dotyczące niektórych aspektów nauki o Kościele, 29 czerwca 2007 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_20070629_commento-responsa_pl.html (Komentarz do Responsa ad quaestiones de aliquibus sententiis
ad doctrinam de Ecclesia pertinentibus
, 29 czerwca 2007 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_20071203_nota-evangelizzazione_pl.html (Nota doktrynalna na temat pewnych aspektów ewangelizacji, 3 grudnia 2007 r.)
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_20120101_chair-of-st-peter_en.html (Dekret o utworzeniu Ordynariatu Personalnego Katedry Świętego Piotra, 1 stycznia 2012 r.)

KNW zastąpiła Święte Oficjum, które 16 września 1864 r. wydało dekret dotyczący tzw. 'Branch theory (Teorii gałęzi)' :
http://www.novusordowatch.org/aas-08nov1865.pdf
//w Breviarium Fidei po polsku jest fragment tego

Jeszcze coś bezpośrednio od papieży:
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pawel_vi/adhortacje/evangelii_nuntiandi.html (Adhortacja apostolska Sł.B. Pawła VI Evangelii nuntiandi o ewangelizacji w świecie współczesnym, 8 grudnia 1975 r.)
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/r_missio_1.html (Encyklika Św. Jana Pawła II Redemptoris missio o stałej aktualności posłania misyjnego, 7 grudnia 1990 r.)
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/konstytucje/anglicanorum_04112009.html (Konstytucja apostolska Anglicanorum coetibus o ustanowieniu Ordynariatów Personalnych dla anglikanów przystępujących do pełnej wspólnoty z Kościołem katolickim, wydana 4 listopada, opublikowana 9 listopada 2009 r.)

I jeszcze tego typu teksty, z których nie wszystkie są oficjalnymi dokumentami Kościoła:
http://www.centrumjp2.pl/wikijp2/index.php?title=Dialog
http://www.centrumjp2.pl/wikijp2/index.php?title=Ekumenizm

Haytham napisał(a):
Dzięki Elbrus, a coś za darmo? :wink:
Logując się do serwisu scribd.com (np. poprzez fb) i udostępniając dowolny dokument, można pobierać ogólnodostępne pliki za darmo. A jeśli ktoś nie chce tego robić, to do tekst Panarionu w prostszy sposób może dotrzeć choćby tu:
http://www.jacksonsnyder.com/yah/manuscript-library/the%20panarion%20of%20epiphanius%20of%20salamis.pdf
http://archive.org/search.php?query=Epiphanius%20Panarion
https://www.google.pl/search?tbm=bks&hl=pl&q=Panarion+Epiphanius
http://www.masseiana.org/panarion_bk1.htm
http://khazarzar.skeptik.net/books/panariog.htm (tekst grecki)
http://www.tertullian.org/rpearse/epiphanius.html (Excerpts on the Council of Nicaea)

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)(NJB)


Śr maja 14, 2014 1:53 am
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm
Posty: 18250
Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Szukam dzieła teologicznego...
Szukam "Genesis ad Litteram" św.Augustyna - może być po angielsku (znalazłem tylko po włosku)

_________________
Obrazek
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne


Śr maja 21, 2014 1:57 am
Zobacz profil WWW
Dyskutant
Dyskutant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt maja 01, 2012 3:42 pm
Posty: 492
Płeć: mężczyzna
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Szukam dzieła teologicznego...
Barney napisał(a):
"Genesis ad Litteram" św.Augustyna
Po łacinie:
http://www.augustinus.it/latino/genesi_lettera/index2.htm
fragmenty po angielsku:
http://books.google.pl/books/about/Genesi_Ad_Litteram.html?id=_s0kIgD0nCcC

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)(NJB)


Cz maja 22, 2014 1:49 pm
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm
Posty: 18250
Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Szukam dzieła teologicznego...
THNX

_________________
Obrazek
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne


Cz maja 22, 2014 7:13 pm
Zobacz profil WWW
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm
Posty: 18250
Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Szukam dzieła teologicznego...
Czy ktoś ma może papierowe wydanie "Śmierć i życie wieczne" Ratzingera?
Chodzi o sprawdzenie jednej rzeczy na dwu konkretnych stronach...

_________________
Obrazek
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne


So maja 31, 2014 7:05 pm
Zobacz profil WWW
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Wt paź 08, 2013 11:30 pm
Posty: 2012
Płeć: kobieta
wyznanie: katolik
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Szukam dzieła teologicznego...
Nie.

_________________
Zabiegaj o sprawiedliwość, wiarę, miłość, pokój - wraz z tymi, którzy wzywają Pana czystym sercem..."


N cze 22, 2014 12:34 am
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): N maja 11, 2014 2:01 am
Posty: 1870
Płeć: mężczyzna
wyznanie: wierzę w Jezusa ale nie uznaję Trójcy i/lub Biblii
Odpowiedz z cytatem
Post Gdzie znajdę Tradycję Apostolską
Lub jej część? W formie oczywiście spisanej.


N cze 29, 2014 1:02 pm
Zobacz profil
Gaduła
Gaduła

Dołączył(a): N wrz 08, 2013 6:41 pm
Posty: 751
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Szukam dzieła teologicznego...
Gdybyś jeszcze szukał Barney "Śmierć i życie wieczne", to na Chomiku jest skan wydania z 1986 r.


N cze 29, 2014 3:10 pm
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm
Posty: 18250
Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Szukam dzieła teologicznego...
Dzięki wielkie.
Mam już papier. Ale to wstawiania cytatów się przyda ;)

_________________
Obrazek
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne


N cze 29, 2014 4:10 pm
Zobacz profil WWW
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Wt gru 18, 2012 3:33 pm
Posty: 1682
Płeć: kobieta
wyznanie: katolik
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Szukam dzieła teologicznego...
Szukam "Rękopisów" św. Teresy z Lisieux (ale w tłumaczeniu wyłącznie Antoniego Bartosza). Czy w ogóle gdzieś to mogę dostać?

_________________
Bóg z tymi, którzy Go miłują, współdziała we wszystkim dla ich dobra.


Wt lip 01, 2014 9:14 am
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Wt gru 18, 2012 3:33 pm
Posty: 1682
Płeć: kobieta
wyznanie: katolik
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Szukam dzieła teologicznego...
Odwołuję, już znalazłam i kupiłam. :-D

_________________
Bóg z tymi, którzy Go miłują, współdziała we wszystkim dla ich dobra.


Wt lip 01, 2014 6:08 pm
Zobacz profil
Dyskutant
Dyskutant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt maja 01, 2012 3:42 pm
Posty: 492
Płeć: mężczyzna
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Szukam dzieła teologicznego...
http://www.catholicscripture.net/enchiridion/
//dokumenty dotyczące Pisma Świętego (po angielsku)

http://www2.fiu.edu/~mirandas/additions-00.htm
//dokumenty związane z Kurią Rzymską (po łacinie)

hmhmm napisał(a):
Gdzie znajdę Tradycję Apostolską
hmhmm napisał(a):
Lub jej część? W formie oczywiście spisanej.
Trudno znaleźć coś takiego w całości, co ujmowałoby Tradycję Apostolską rozumianą po katolicku. Najpewniej i najogólniej wyrażają to uznane w Kościele wyznania wiary (np. Wyznanie Wiary Soboru Chalcedońskiego, Wyznanie wiary cesarza Michała Paleologa, Trydenckie Wyznanie Wiary, Przysięga Antymodernistyczna, ostatnio Wyznanie Wiary ułożone przez papieża Pawła VI) czy trochę dłuższe definicje jak ta zawarta w Konstytucji Dei Filius o wierze katolickiej.

Tutaj jest lista krótko ujętych dogmatów (niekompletna - nie ma chociażby wzmianki o prymacie czy nieomylności biskupa Rzymu) z podanym przeważnie miejscem, gdzie można znaleźć dokumenty do nich prowadzące:
http://www.antonisia.strefa.pl/dogmaty.html

Wiara i moralność katolicka wyrażająca prawdę pochodzącą z Tradycji (często nie w formie pozytywnej, ale negatywnej - przez przedstawienie poglądów błędnych lub jawnie heretyckich, tzn. od Tradycji Apostolskiej dalekich) jest zawarta także w innych dokumentach Magisterium Kościoła, co do których nie została przeprowadzona analiza (a przynajmniej ja o niej nie wiem), która usystematyzowałaby sprawę tego, a) które dokumenty były jedynie "propozycją w dyskusji", a przez to możliwe, że przedawnione oraz b) jakie jasne wnioski o prawdach wiary/moralności z nich płyną (tak jak w opracowaniu wyżej), a które to dokumenty można znaleźć/wyłuskać spośród tych:

http://www.documentacatholicaomnia.eu/01_60_1692-1692-_Cherubini_Laerzio.html

http://www.catecheticsonline.com/SourcesofDogma.php (tzw. Denzinger)

http://www.vatican.va/archive/ass/index_it.htm - ACTA SANCTAE SEDIS (1865-1908)
http://www.vatican.va/archive/aas/index_it.htm - ACTA APOSTOLICAE SEDIS (1909-2014+)

Jeśli chcesz jednak mieć to podane już na tacy (ale nie całość, a jedynie przykłady), to przeczytaj akapit 11 dokumentu KNW, który omówię niżej.

Jako że znowu i znowu pojawiają się wpisy takie jak ten (i ten typ myślenia):
viewtopic.php?p=921708#p921708
bergamotka napisał(a):
borsuk napisał(a):
Ciekawe, że uczynił to jeszcze jako Ratzinger, a jako Benedykt XVI nie zabrał głosu w tej sprawie. Całkiem jakby nie chciał o niczym przesądzać, mimo że przysługująca papieżom nieomylność w sprawach wiary dawała mu taka możliwość.

Nieomylność papieża w sprawach wiary i moralności dotyczy przecież jedynie nauczania ex cathedra.


viewtopic.php?p=927693#p927693
Amandir napisał(a):
Papież jest nieomylny w sprawach wiary i moralności gdy przemawiając ex cathedra w łączności z Kościołem i Duchem Świętym zaznacza, że ta wypowiedź jest nieomylna, np. w zdaniu:"My i Duch Święty postanowiliśmy..."

postanowiłem przytoczyć słowa, które przytoczyłem w nieistniejącym już temacie, a które mogłyby pojawić się w temacie o Urzędzie Nauczycielskim Kościoła, nieomylności papieża itp. Istniały takie, ale również z powodu przedawnienia nie istnieją, dlatego mam nadzieję słowa te przetrwają w tym temacie i w razie potrzeby będzie można się do niego odwoływać, np. rozumiejąc samemu, co oznacza treść i jakie jest znaczenie znalezionego 'dzieła teologicznego'.

Tytuł dokumentu (który, nie wiem dlaczego, jest tak rzadko przytaczany) to 'Wyjaśnienie doktrynalne dotyczące końcowej części formuły «Wyznania wiary»' wydanego przez Kongregację Nauki Wiary 29 czerwca 1998 roku.
Całość:
http://www.doctrinafidei.va/documents/rc_con_cfaith_doc_1998_professio-fidei_pl.html

"2. Z tego niezmiennego, podstawowego zestawu prawd wiary, który świadczy o Jezusie jako Synu Bożym i Panu, rozwinęły się w ciągu wieków symbole wiary świadczące o jej jedności i o komunii Kościołów. Zebrane są w nich podstawowe prawdy, jakie każdy wierzący powinien znać i wyznawać. Właśnie dlatego katechumen przed przyjęciem chrztu musi złożyć wyznanie wiary. Także biskupi zgromadzeni na soborach, chcąc sprostać dziejowym potrzebom, które wymagały pełniejszego przedstawienia prawd wiary lub obrony prawowierności, formułowali nowe symbole wiary, które aż do naszych czasów «zajmują szczególne miejsce w życiu Kościoła».(4 - Katechizm Kościoła Katolickiego, 193) Różnorodność tych symboli wyraża bogactwo jedynej wiary i żaden z nich nie ulega przedawnieniu lub unieważnieniu przez kolejne wyznania wiary, formułowane w odpowiedzi na nowe sytuacje historyczne."

Tak więc zarówno Atanazjańskie Wyznanie Wiary czy Przysięga Antymodernistyczna (zatwierdzona przez motu proprio Sacrorum antistitum 1 września 1910 r.; patrz AAS 1910 od str. 655 - http://www.vatican.va/archive/aas/documents/AAS%2002%20[1910]%20-%20ocr.pdf) nie zawierają prawd katolickich bardziej zniekształconych czy nieaktualnych tylko dlatego, że nie są używane.


"3. (...) Powodowany pasterską troską, Kościół także w ostatnich czasach dostrzegł potrzebę wyrażenia w sposób bardziej jednoznaczny swego depozytu wiary. Ponadto niektórzy wierni, wezwani do podjęcia w imieniu Kościoła pewnych szczególnych zadań we wspólnocie, są zobowiązani do publicznego wyznania wiary według formuły zatwierdzonej przez Stolicę Apostolską.(7 - Por. Kongregacja Nauki Wiary, Wyznanie wiary i Przysięga wierności: AAS 81 (1989), 104-106; KPK, kan. 833)
(...)
12. Przez różne symbole wiary wierzący uznaje i poświadcza, że wyznaje wiarę całego Kościoła. (...)"

To, że jakaś osoba jest zobowiązana do składania publicznego wyznania wiary, a inna nie, nie oznacza wcale, że ta druga osoba może nie wierzyć w to, co ta pierwsza publicznie wygłosiła.


"4. (...) Wokół pojęcia «Kościół» nagromadziły się dzisiaj różne treści, które - choć prawdziwe i spójne - wymagają uściślenia w przypadkach, gdy mowa jest o konkretnych i określonych funkcjach działających w nim osób. Jest oczywiste, że w sprawach wiary i obyczajów jedynie Papież i Kolegium Biskupów w łączności z nim sprawują Urząd Nauczycielski, którego orzeczenia są wiążące dla wiernych.(8 - Por. Sobór Watykański II, konst. dogm. Lumen gentium, 25) Biskupi są bowiem «autentycznymi nauczycielami» wiary, to znaczy «upoważnionymi przez Chrystusa»,(9 - Tamże) ponieważ z Bożego ustanowienia są następcami apostołów «w nauczaniu i w rządach pasterskich»: wraz z Papieżem sprawują najwyższą i pełną władzę nad całym Kościołem, chociaż ta władza nie może być sprawowana inaczej, jak tylko za zgodą Biskupa Rzymu.(10 - Por. tamże, 22)"

Zatem Kolegium Biskupów może wydawać jak najbardziej zobowiązujące orzeczenia dotyczące wiary i moralności, jeśli z ich orzeczeniem zgadza się oficjalnie papież.


"5. Formuła zawarta w pierwszym akapicie brzmi: «Wierzę również mocno w to, co jest zawarte w słowie Bożym, spisanym lub przekazanym przez Tradycję, a co Kościół, jako objawione przez Boga, podaje do wierzenia, tak w Nauczaniu uroczystym, jak i w zwyczajnym nauczaniu powszechnym». Formuła ta stwierdza, że przedmiotem nauczania są te wszystkie prawdy wiary boskiej i katolickiej, które Kościół podaje jako prawdy objawione formalnie przez Boga i - jako takie - niezmienne.(11 - Por. DS 3074)

Te prawdy są zawarte w słowie Bożym spisanym lub przekazanym przez Tradycję i zostają zdefiniowane w formie uroczystego orzeczenia czy to przez Biskupa Rzymu, gdy naucza «ex cathedra», czy to przez Kolegium Biskupów zgromadzonych na soborze jako prawdy objawione przez Boga, bądź też zostają nieomylnie podane do wierzenia przez nauczanie zwyczajne i powszechne.

Te prawdy powinny być przez wszystkich wierzących przyjęte z wiarą teologalną. Dlatego gdyby ktoś uporczywie podawał je w wątpliwość lub odrzucał, podlegałby cenzurze herezji, zgodnie z odnośnymi kanonami Kodeksów kanonicznych.(12 - Por. KPK, kan. 750 i 751; 1364, § 1; KKKW, kan. 598, § 1; 1436, § 1)"

Biskupi mogą więc podawać do wiernym do uznania niezmienne prawdy wiary i moralności, jeśli do takiego zadania wyznaczył ich Biskup Rzymu (np. w działaniach Świętej Kongregacji Nauki Wiary).


"6. Drugi akapit dodany do Wyznania wiary stwierdza: «Z przekonaniem przyjmuję i uznaję również wszystkie i poszczególne prawdy, które Kościół w sprawach wiary lub moralności podaje w sposób ostateczny». Przedmiotem tej formuły są wszystkie prawdy dotyczące spraw wiary lub obyczajów,(13 - Por. Paweł VI, enc. Humanae vitae, 4: AAS 60 (1968), 483; Jan Paweł II, enc. Veritatis splendor, 36-37: AAS 85 (1993), 1162-1163) które są niezbędnym warunkiem wiernego zachowywania i wyjaśniania depozytu wiary, chociaż nie zostały przedstawione przez Urząd Nauczycielski Kościoła jako formalnie objawione.

Takie prawdy mogą być zdefiniowane w sposób uroczysty przez Biskupa Rzymu, gdy wypowiada się «ex cathedra», lub przez Kolegium Biskupów zgromadzone na soborze, bądź też mogą być nieomylnie przekazywane w nauczaniu zwyczajnym i powszechnym Kościoła jako «sententia definitive tenenda».(14 - Sobór Watykański II, konst. dogm. Lumen gentium, 25) Dlatego też każdy wierzący jest zobowiązany przyjąć te prawdy zdecydowanie i ostatecznie, opierając się na wierze w asystencję Ducha Świętego okazywaną Urzędowi Nauczycielskiemu Kościoła oraz na katolickiej doktrynie o nieomylności Urzędu Nauczycielskiego w tych sprawach.(15 - Por. Sobór Watykański II, konst. dogm. Dei verbum, 8 i 10; Kongregacja Nauki Wiary, dekl. Mysterium Ecclesiae, 3: AAS 65 (1973), 400-401) Kto by im zaprzeczał, odrzucałby prawdy nauki katolickiej(16 - por. Jan Paweł II, motu proprio Ad tuendam fidem, 18 maja 1998 r.) i tym samym nie byłby już w pełnej komunii z Kościołem katolickim."

Prawdy wiary i moralności nie podane przez UNK jako formalnie objawione przez Boga jako dogmat wiary również są nieomylne i jako wiara katolicka na zawsze muszą być przez wiernych wyznawane.


"7. Prawdy, o których mowa w omawianym drugim akapicie, mogą być różnej natury i mieć odmienny charakter w zależności od ich relacji z objawieniem. Istnieją bowiem prawdy nierozerwalnie powiązane z objawieniem na mocy relacji historycznej, podczas gdy inne prawdy ujawniają związek logiczny, odzwierciedlający pewien etap na drodze do coraz lepszego poznania objawienia, do jakiego Kościół jest powołany. Fakt, że prawdy te nie są przedstawiane jako formalnie objawione, dodają bowiem do depozytu wiary elementy nie objawione lub jeszcze wprost nie uznane za objawione, nie umniejsza bynajmniej ich charakteru ostatecznego, którego domaga się przynajmniej ich wewnętrzny związek z prawdą objawioną.
(...)
11. (...) Jeśli chodzi o prawdy związane z objawieniem na mocy konieczności historycznej, które powinny być uznane w sposób ostateczny, ale nie będą mogły być zdefiniowane jako objawione przez Boga, to można podać jako przykład prawomocność wyboru Biskupa Rzymu lub przeprowadzenia soboru powszechnego, jak również kanonizacji świętych (fakty dogmatyczne); deklarację Leona XIII, zawartą w liście apostolskim Apostolicae curae, o nieważności święceń anglikańskich(37 - Por. Katechizm Kościoła Katolickiego, 2353) i inne."

Prawdy wiary podane w sposób zwyczajny muszą być przyjęte nie tylko wtedy, kiedy bezpośrednio wynikają z objawienia, ale także wtedy, kiedy łączą się z nim logicznie.


"8. Co tyczy się natury uznania należnego prawdom, które Kościół głosi jako objawione przez Boga (pierwszy akapit) lub które trzeba przyjąć definitywnie (drugi akapit), to należy podkreślić, że uznanie to musi mieć w obydwu przypadkach charakter pełny i nieodwołalny. Różnica dotyczy nadprzyrodzonej cnoty wiary: w przypadku prawd, o których mówi pierwszy akapit, uznanie opiera się wprost na wierze w autorytet słowa Bożego (prawdy de fide credenda); w przypadku prawd, o których mówi drugi akapit, uznanie opiera się na wierze w asystencję Ducha Świętego towarzyszącą Urzędowi Nauczycielskiemu Kościoła oraz na katolickiej doktrynie o nieomylności tego Urzędu (prawdy de fide tenenda)."

Czyli jak to ujął pewien kapłan (parafrazując jego słowa, bo nie pamiętam, jak to brzmiało dokładnie): w Credo występuje subtelna różnica, bo jest tam mowa o wierze w Boga oraz wierze Kościołowi - nie w Kościół, a patrząc logicznie wierzę Kościołowi, bo wierzę w Boga.


"9. Urząd Nauczycielski Kościoła nauczając prawd, w które należy wierzyć jako objawione przez Boga (pierwszy akapit) lub które należy przyjąć w sposób ostateczny (drugi akapit), czyni to albo przez akt definiujący, albo przez akt nie definiujący. W przypadku aktu definiującego prawda zostaje zdefiniowana w sposób uroczysty przez wypowiedź «ex cathedra» Biskupa Rzymu lub przez sobór powszechny. W przypadku aktu nie definiującego określona doktryna jest głoszona w sposób nieomylny przez nauczanie zwyczajne i powszechne biskupów całego świata w łączności z Następcą św. Piotra. Biskup Rzymu może taką doktrynę zatwierdzić lub potwierdzić, nie uciekając się nawet do definicji uroczystej i deklarując jednoznacznie, że należy ona do nauczania zwyczajnego i powszechnego jako prawda objawiona przez Boga (pierwszy akapit) lub jako prawda doktryny katolickiej (drugi akapit). Z tego powodu, kiedy mamy do czynienia z nauczaniem nie zdefiniowanym w sposób uroczysty, które jednak należy do dziedzictwa depositum fidei i jest przekazywane przez nauczanie zwyczajne i powszechne - obejmujące oczywiście także nauczanie Papieża - to powinno być ono rozumiane jako podawane w sposób nieomylny.(17 - Należy zauważyć, że nauczanie nieomylne Magisterium zwyczajnego i powszechnego nie jest przedstawiane tylko przez deklaracje bezpośrednio dotyczące jakiejś doktryny, w którą należy wierzyć lub którą należy uznać w sposób ostateczny, lecz także jest wyrażane w nauczaniu pośrednio zawartym w praktyce wiary Kościoła, która wypływa z objawienia lub w każdym razie jest konieczna do wiecznego zbawienia oraz poświadczona przez nieprzerwaną Tradycję: takie nauczanie nieomylne jawi się jako obiektywnie podane przez całe Kolegium Biskupów, rozumiane w sensie diachronicznym, a niekoniecznie tylko synchronicznym. Ponadto intencja Magisterium zwyczajnego i powszechnego, by podać jakieś nauczanie jako ostateczne, nie jest na ogół związana ze szczególnie uroczystymi sformułowaniami technicznymi: wystarcza, aby to wyraźnie wynikało z tonu wypowiedzi i z ich kontekstu) Deklaracja zatwierdzająca lub potwierdzająca ze strony Biskupa Rzymu nie jest w tym przypadku aktem ogłoszenia nowego dogmatu, lecz tylko formalnym poświadczeniem prawdy już istniejącej i nieomylnie przekazywanej przez Kościół."

Może więc istnieć w Kościele przez długie wieki nieomylna więc i niezmienna nauka katolicka, której papież w żaden sposób definiować, ani przypominać o jej nieomylności i niezmienności nie musi (nawet wtedy, kiedy ktoś myśli, że jeśli ją podważa i papież nie reaguje, to wtedy oznacza, że nauka ta nieomylną i niezmienną nie jest).


"10. Trzeci akapit Wyznania wiary zawiera formułę: «Przyjmuję nadto z religijnym posłuszeństwem woli i umysłu naukę głoszoną przez Papieża czy też przez Kolegium Biskupów sprawujących autentyczny Urząd Nauczycielski, także wtedy, gdy nie jest ona podawana z intencją definitywnego jej określenia».

Formuła ta dotyczy nauczania - w dziedzinie wiary lub obyczajów - które podane jest jako prawdziwe lub przynajmniej jako pewne, nawet jeśli nie zostało zdefiniowane uroczystym orzeczeniem ani podane przez Magisterium zwyczajne i powszechne jako ostateczne. Ten rodzaj prawd jest jednak autentycznym wyrazem nauczania zwyczajnego Biskupa Rzymu lub Kolegium Biskupów i domaga się przeto posłuszeństwa woli i umysłu .(18 - Por. Sobór Watykański II, konst. dogm. Lumen gentium, 25; Kongregacja Nauki Wiary, instr. Donum veritatis, 23: AAS 82 (1990), 1559-1560) Są one głoszone po to, aby dopomóc w głębszym zrozumieniu objawienia, by potwierdzić zgodność jakiegoś nauczania z prawdami wiary lub też ostrzec przed poglądami niezgodnymi z tymiż prawdami, a także by przeciwstawić się opiniom niebezpiecznym, które mogą prowadzić do błędu.(19 - Por. Kongregacja Nauki Wiary, instr. Donum veritatis, 23-24: AAS 82 (1990), 1559-1561)

Wypowiedź przeciwna takim prawdom może być zakwalifikowana odpowiednio jako błędna lub, w przypadku nauczania o charakterze roztropnościowym, jako zuchwała lub niebezpieczna, a więc «tuto doceri non potest».(20 - Por. KPK, kan. 752; 1371; KKKW, kan. 599; 1436, § 2)
(...)
11. (...) Jako przykład prawd, o których mowa w trzecim akapicie, można wskazać ogólnie na prawdy nauczane w sposób nieostateczny w autentycznym Magisterium zwyczajnym, które wymaga przyjęcia w różnym stopniu, zależnie od intencji i woli wyrażonej przez naturę dokumentów, przez częstotliwość, z jaką podaje się to nauczanie, lub też przez sposób jego ujęcia.(38 - Por. Sobór Watykański II, konst. dogm. Lumen gentium, 25; Kongregacja Nauki Wiary, instr. Donum veritatis, 17, 23, 24: AAS 82 (1990), 1557-1558; 1559-1561)"

Nie wiem, czy to jest właściwe rozumowanie, ale według mnie trzeci akapit Wyznania wiary dotyczy np. przeddogmatycznych dokumentów o Niepokalanym Poczęciu NMP, ale tylko tych najpierwszych (kolejne zaczęły przechodzić w akapit drugi); por:
http://www.voxpopuli.org/immaculate.pdf (Immaculate Conception and The Co-redemptrix)
http://louisgrignion.pl/alma-mater/wypowiedzi-kosciola/78-niepokalane-poczecie.html
albo o sporze dotyczącym stosunku łaski Bożej do wolności człowieka (tzw. De auxiliis), gdzie zabroniono jakiejkolwiek stronie oskarżać drugą o błędnowierstwo.

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)(NJB)


N lip 20, 2014 11:13 pm
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 100 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 60 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL